fredag 5 oktober 2012

Dag 19 (och en bit in på dag 20) av 27

Åkte med min nya handledare för första dagen idag, turen gick till Halmstad och tillbaka och även om denne nye man verkar vara lite mer tystlåten så tror jag att han kan vara en riktigt trevlig typ.
BR185, tyska lok var det som gällde inatt.
Själva turen gick otroligt fint. Vi kom till Varberg där vi hämtade vårat RC-lok med två tomma vagnar och körde det till Halmstad där vi lämnade det för att spendera ett par timmar på hotellet innan det vid 22-tiden (som blev 21-tiden) var dags att ta över loket (som för övrigt kom hela vägen från Tyskland!) som var av en modell jag inte kört tidigare nämligen BR185 så min handledare körde en bit till en början för att visa hur allt gick till i denna.
Allt gick bra med körningen in denna, det enda lite skrämmande var att den har automatisk SIFA-kvittering vilket innebär att om man inte släpper och trycker ner säkerhetsgreppet igen var 30e sekund ropar en tysk mansröst: "SIFA, SIFA, SIFA" och om man inte har kvitterat vid den tredje gången (det hela går ganska snabbt) nödbromsas hela tåget (den förutsätter att föraren har somnat eller liknande). För mig hann han bara ropa två gånger som mest men det var ändå skrämmande varje gång det hände!

Natt i Göteborg.
Vi kom fram nästan en hel timme för tidigt men det hjälpte inte mig senare... Jag vandrade iväg till pendeltågen bara för att inse att de hade slutat gå för kvällen och detsamma gällde bussarna så min enda lösning var att gå till centralen, vid det laget hoppades jag på att en annan buss fortfarande skulle vara i trafik när jag var inne men efter vad som kändes som en evighet kom jag in och fick reda på att även den bussen hade slutat gå för natten så det var bara att fortsätta gå...
Efter att ha tagit mig över bron till Hisingen stannade det en bil och hissade ner fönstret och frågade om jag hade missat bussen och om jag ville ha skjuts.
Jag, som alltid är skeptisk till folk och rädd för det mesta, tvekade länge men bestämde mig sedan för att hoppas på det bästa och klev in i bilen.
Mannen visade sig vara en schyst person som var busschaufför till yrket (men jag minns inte hans namn (förutom att det började på "A")) och han tog mig hem utan problem men det var ändå lite som jag hade förväntat mig. När jag hade klivit ur bilen och började gå mot porten vevade han ner rutan och sade: "Jag vet inte om jag vågar fråga men du känner inte för att träffas någon dag?", jag ursäktade mig med att jag var upptagen och han tog det ganska lugnt och körde sedan därifrån.
Trött som få, släpade jag mig in, stretchade för att jag insåg att jag skulle ha brutalt ont i benen nästa dag om jag inte gjorde det, borstade tänderna och stupade i sängen.
Mötte en trevlig katt som lättade upp stämningen litet grand
när jag vandrade hem från Sävenäs. :3
Jag kände mig lite smått elak att jag hade dissat chauffören ändå, han verkade ju trevlig och även om jag kanske inte var intresserad av honom så hade nog inte en fika med min "räddare i nöden" inte suttit helt fel, men det är inte mycket att göra nu.

Jag kände att på det stora hela borde jag ha ökat mina stats i modighet med +2, ett för att jag vågade gå hem mitt i natten och två för att jag vågade få skjuts.

Go me!

1 kommentar: