torsdag 20 september 2012

Dag 4 av 27

Klockan är inte ens tolv och jag är riktigt trött, kanske beror det på att jag trots allt jobbade natt men egentligen borde inte det vara problemet med tanke på att jag ansåg att tiderna vi fick vila var väldigt förmånliga, ungefär från 02:00 till 09:00. Nej, jag vet inte riktigt vad det är som gör mig trött, eller?
Tåls att påpeka dessutom, det har gått fyra dagar men det känns som om det redan gått en hel vecka, mestadels beror det väl på att arbetet för denna vecka är slut men jag hoppas att det kan fortsätta så här ett tag till i alla fall. Jag brukar vanligen inte vara ett fan av att tiden går fort men även om jag har Jojjo här och alla nya människor är trevliga så saknar jag de som är kvar i Stockholm...

Vi var på Operan ikväll! Rusalka, hette den och är en variant av Den lilla sjöjungfrun fast tydligen med ett lite mer psykologiskt djup vilket märktes ganska tydligt.
Det här var min första gång på Opera men Jojjo hade förvarnat att man numera kan hänga med i handlingen tack vare en "textning" i taket, och jag vill lova att den behövdes, vilket var fantastiskt bra. Scenen var spännande, särskilt mot slutet när det var blött överallt och man kunde känna tragedin i varje ton och rörelse i rummet.
Coolaste rollen var ändå garanterat häxan med sina fantastiska kläder och sitt sätt att vara kändes hon snarast som en sträng husmor.
Jag tror nog att den tog lite på mina krafter, jag tänkte mycket under själva föreställningen och kunde känna rollernas känslor i mig för det mesta och med tanke på den sorgliga handlingen blev det lite tungt, men fortfarande grymt bra med tanke på att de lyckades få mig så engagerad.
Det som fascinerade mig var även orkestern, även här har jag legat efter på kulturbiten då jag aldrig hört en orkester live tidigare, med sin samspelthet, att det över huvudtaget fungerar att spela så pass många instrument tillsammans och skapa en sådan stämning med musiken. Sedan var det såklart fantastiskt hur "nära" alla ljud kom en, jag antar att det har med akustiken i rummet att göra, men det var grymt!

Självklart måste jag dra iväg en länk till den bästa... kan man säga "låten" i hela "Rusalka": Song to the Moon. Sången kommer rätt så tidigt i Operan, det är Rusalka som önskar sig bli människa för att kunna älska den mannen hon fallit för, otroligt vacker. <3

Efteråt gick jag på promenad genom staden med Jojjo, Ana och Tin då Ana skulle på studentpub och hoppades att vi ville följa med men Jojjo och Tin hoppade det hela och jag kände mig lite för osäker i en sådan miljö för att våga mig med in, dessutom var jag trött och känslosamt laddad, så det blev att ge sig av hem istället och nu ska jag bota min trötthet.

God natt, and happy listening to that beautiful song~ :)

1 kommentar:

  1. Hmmm...kunde inte öppna länken i telefonen. Får försöka senare. Kul att du vågat testa opera!
    Kram

    SvaraRadera