lördag 22 september 2012

Dag 6 av 27

Idag blev en riktigt lång dag, jag kom upp i vanlig tid och följde sedan med Jojjo och Ana till Jojjos nya verkstad/ateljé för att lämna av lite saker samt för att spana lite i allmänhet. Lokalen låg i ett riktigt fint område där huvudattraktionen var det gamla sockerbruket (och det var just det som hade konverterats till små kontor och verkstäder).
Ovanför, på berget, vakade den gamla fästningen Elfsborg, numera mestadels en ruin på grund av att stenen behövdes för att bygga nya Elfsborg.

Efter det besöket åkte vi närmare centrum, kollade lite i second hand-butiker och ett bibliotek. I en tidning, närmare bestämt Clic - den svenska modetidningen från 1988 hittade jag denna reklam för Lätta! Man kan lite snabbt konstatera att de var lite mer... rätt fram förr i tiden. O_o

Jag hade fått koll på letterbox-cachen här i Göteborg och fick mig visad till platsen där den skulle utföras och jag måste säga att den stora fontänen på torget var riktigt snygg.
Amerika, Europa, Asien, Afrika och Oceanien (notera att hon sitter på en sköldpadda, love it).
Statyn har ett skepp i mitten och runtom sitter fem kvinnor som representerade de olika världsdelarna, och jag fick höra att själva tanken med fontänen är att här vägdes det svenska järnet som exporterades till stora delar av världen.
Själva cachen krävde en del räknande och i slutet skulle man gå x antal meter, vilka vi stegade, och det gick mindre bra men när vi vandrade tillbaka för att börja om hittade vi gömstället och med mig därifrån fick jag en Travel Bug som vill ut på vandringsleder, jag tror han ska få följa med upp till Stockholm och hamna i början av sörmlandsleden mot Lida eller Paradiset.


Kvällen bjöd på lite mer Torchlight II med Gänget följt av lite Uno och en hel del diskussion tillsammans med Jojjo, Mar och Ana. Det blev sent, vi gick inte och lade oss förrän halv tre på natten men trevligt hade vi det. :3

1 kommentar:

  1. Ja, visst vill väl en travel bug till Paradiset. Eller- vem vill inte det? :)
    Kram

    SvaraRadera