måndag 17 september 2012

Dag 1 av 27

Första heldagen i Göteborg.

En snabb sammanfattning av vad som ledde upp till detta kan man säga är att jag fick min sista praktikplats på Green Cargo Göteborg, Jojjo tillät mig att komma och bo hos henne och hennes rumskamrat och mamma  skjutsade ner mig hit, utan dem hade detta varit omöjligt och jag hade troligen fått IG på denna praktik. Men nu är jag här och efter många om och men fick jag tag på min handledare och dag ett av praktiken gick fint.

Dagen ledde mig till Alvesta (förkortning: Av), en ort jag inte hört talas om tidigare men som tydligen ligger strax utanför Växsjö och verkar vara mindre än Arboga.
Eftersom vi hade riktigt lång rast här på orten passade jag på att ge mig ut på upptäcktsfärd.
Alvesta Stationshus
Först och främst behövde jag hitta någonting att äta så jag begav mig till stadens ena matbutik (det visade sig finnas tre, eventuellt fyra, olika) och med en baguette i handen gick jag iväg till Hagaparken där min GPS sade att den närmaste cachen fanns.

Parken visade sig vara en mysig plats och jag satte mig på en sten och åt, spanade på en nötväcka som klättrade upp och ned på björken bredvid och jagade sedan rätt på cachen.

Största gatan i stan
När jag insåg att jag hade gott om tid på mig att ta fler skyndade jag mig iväg för att försöka ta ett par till eftersom jag troligen aldrig (inom en snar framtid) kommer att återvända till Alvesta.

Vägen ledde mig över en bro över järnvägen och ut till en strandpromenad som visade sig vara riktigt mysig. Här fanns det även massor av änder som, när jag stannade för att ta kort på dem, pratade livligt och simmade närmare. Jag får känslan av att de där änderna matas rätt så ofta av lokalbefolkningen, bortskämda fåglar! ;)
Det tåls att påpeka att en bit längre bort satt det en skylt som sade att man inte fick mata fåglarna, men det kanske bara gällde just där, vad vet jag?

Ankvasion!
Cachen här blev en besvikelse för på platsen där jag tror den borde ha varit fann jag bara en penna så det blev till att skynda vidare, tillbaka över bron och bort till en mack. På baksidan av macken fanns det en riktigt cool cache som fick bli dagens sista, klockan hade hunnit bli rätt så sent och jag behövde återvända till hotellet för att hämta väskan innan tåget skulle avgå.

Resan hem gick smidigt tillsammans med 30 seconds to Mars, Poets of the Fall och Pendulum samt lite telefonsamtal med mamma, Estub och Jojjo. Hungern gjorde sig dock påmind ganska snart och jag fick lydigt laga lite mat till min kropp när jag kom hem vid 21-tiden.
Kanelbulle med lax och couscous, fantastisk middag.
Det blev lax med couscous och eftersom att jag även ville ha lite te innan jag gick och lade mig samt att kanelbullarna behövde ätas så fick det bli en kombination. Maten såg snarast sorglig ut där på tallriken framför mig men nu är jag mätt i alla fall.

Mätt, duschad och redo för en tur till Hallsberg (tror jag) imorgon, så nu är det väl bara att säga godnatt för idag!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar