onsdag 19 september 2012

Dag 2 av 27

Mina kära lok. Det här var första gången jag körde multippel på det här
sättet, tidigare har jag bara kört sms, och det var även premiär för
G-broms (på loket) för mig, skrämmande/spännande.
Idag bar det av något senare än igår men regnet vräkte ner under resan till praktiken, jag fick senare höra att det även hade åskat och blixtrat litet men det var inget som jag riktigt märkte av. Min handledare förklarade vädret ganska fint för mig med meningen:
"Här i Göteborg regnar det från alla håll förutom uppifrån."
Och han tillade sedan att det var vindarna från Atlanten som fick regnet att alltid komma i från sidan snarare än uppifrån, mindre tilltalande ansåg mina blöta ben och jag förstod att varken min regnjacka eller mitt paraply skulle kunna rädda mig från den sortens regn.

Körningen, och allt vad det innebär, blev rätt så spännande den med. Klargöringen gick ganska smärtfritt och med lite tur så minns jag nästan allt jag ska göra till nästa gång, det enda problemet här var att det var ett multippelkopplat lok, dubbel klargöring och lite små extra saker att minnas, okej, inget större problem. Linjespänningen försvann ett par gånger medan vi höll på också, det var smått förvirrande när man inte vet riktigt vad det beror på.
Lokstallet i Hallsberg. Tro mig eller ej men vändplattan
används fortfarande!
När vi sedan hämtade våra vagnar fick vi bara ett kvitto på att det var bromsprovat och klart men det viktigaste "Uppgift till förare" saknades och utan den kunde vi inte åka så vi väntade och antog att de inte riktigt var klara med den än med tanke på att vi var lite tidiga ner. Problemet visade sig dock vara lite annorlunda, uppgifterna hade inte kommit fram dit de skulle ordentligt, och plötsligt ringde tågklareraren och frågade om vi skulle hålla tiden. Det han ville meddela var att efter oss skulle han ha ut ett A-skydd som skulle pågå fram till 14:30 (vilket var ungefär den tiden vi var beräknade att vara vid vår slutdestination, Hallsberg), han lovade att han skulle hålla dem ett tag och vi fick snabbt försöka luska fram en uppgift.
Ungefär åtta minuter senare ringde vi och meddelade att vi hade vad som krävdes och var redo att åka, tågklareraren hade stått fast vid sitt ord och vi kunde ge oss av mot Hallsberg i någorlunda rätt tid. Phew!


Hallsbergs station med den fina bron.
I Lerum kom problem nummer två, ett balisöverensstämmelsefel, smått läskigt blev det när signalen visade "kör 40" men sedan gav nödbroms! Men tågklareraren jag ringde var en snäll och tydlig en så även det löste sig snabbt och enkelt, dessutom gick allt i så låg hastighet att vi inte riskerade några hjulplattor vilket såklart var skönt att höra.

Efter att ha haft en 40 minuters försening och blivit undanstuvad på diverse spår för att andra tåg skulle få gå förbi så ankom vi tillsist i Hallsberg endast 15 minuter sena. Det innebar att det inte var någon stress, vi skulle garanterat hinna med pasståget ner till Göteborg igen, och vi hann till och med äta innan. Jag hade fått en matlåda från Findus (tror jag) tilldelad mig i någon variant av varuprov på centralstationen i Göteborg och passade på att äta den nu. Kyckling, couscous och mango chutney var smaken och den innehöll även broccoli (nice) och några bönor samt käror (mindre nice) men den gick ner i alla fall.

Mitt fantastiska myggbett.
Tidigare var det svullet och stort, ungefär
som min handflata, nu ser det snarast ut
som ett blåmärke...
Den sista halvtimmen spenderades på perrongen och jag lyckades bara få fram en cache som var inom räckhåll för mig så jag skyndade iväg och tog den lite snabbt och fick även ta och berätta för min handledare vad det var jag höll på med. Jag kände att det kanske var bäst att berätta för honom innan han börjar undra varför jag springer iväg och gör mystiska saker på mystiska platser hela tiden och tydligen så hade han hört om det hela tidigare (några på Green Cargo sysslar tydligen med det) men han visste inte att det hette just "Geocaching".
Det verkar bli populärare och populärare, allt fler människor vet vad det är för något. För bara några månader sedan hade jag ingen aning men det kommer! :)

Passresan spenderades med Breaking Benjamin, Nickelback, System of a Down och Three Days Grace. I Göteborg jagade jag fatt i en karta på turistbyrån; kartan ska jag använda för att försöka markera ut var cacherna befinner sig i staden så att jag sedan kan försöka planera någon smidig rutt.

Jojjo kom över... till sig? (O_o) när jag väl kommit hem och vi spenderade kvällen med att prata om allt och ingenting, det blev riktigt trevligt.

En sak till! Jag kanske har ett "helgnöje" till nästa helg (fredag, lördag eller söndag). När jag besökte Nordstans turistbyrå fann jag en reklamskylt som sade att butikerna i gallerian skulle ha modevisning, jag vet inte om det är så spännande egentligen men om jag inte har något bättre för mig så drar jag nog dit för sakens skull, det blir säkert kul! :3

I skrivande ögonblick är jag trött, fingrarna går automatiskt men ofta inte helt rätt, mitt myggbett kliar och min rygg klagar på att jag fortfarande sitter upp. Jag tror att det är dags att sova. Imorgon jobbar jag natt (och förhoppningsvis regnar det inte) så det blir sovmorgon, fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar