måndag 28 november 2011

Gävlebocken

Hej,

jag känner sjukdomen komma krypandes upp längs halsen just nu. Känner du till den där känslan av att hur mycket vatten man än dricker så är man ändå torr och konstig i halsen? Det är så jag känner just nu, det plus en irriterad näsa och torra och konstiga ögon. Jag hoppas trots allt att det inte blir värre, jag har en del som jag vill hinna med...
Idag var vi iväg till Gävle, det blev endast jag och Sau då Mar hade sjuka barn, och vi hann faktiskt titta på julbocken trots en del problem med tåget på vägen upp. Vårt stora problem bestod i att tåget plötsligt meddelade att dörrarna inte längre var stängda utan öppna och så går det inte att köra så resultatet blev att vi blev tvungna att stanna på linjen och varna folk för att luta sig mot dörrarna och sedan öppna d
em, stänga dem och sedan slocknade lampan och meddelade att allt var okej igen. Det jobbiga i det hela var dock att det här snarast var ett hjärnspöke hos tåget, inga dörrar var egentligen öppna den bara trodde så, men det gjorde oss 20 minuter sena till Gävle. Jag tror dock inte att jag klagar på den förseningen, det kunde ha blivit så mycket värre, som om någon dörr faktiskt hade flugit upp när vi körde i 200 km/h.
Här är han förresten!

Sau hade koll på var man kunde hitta honom men först när vi kom till parken vid biblioteket blev vi riktigt besvikna för det enda vi såg var en liten bock som kanske var tre meter hög upp till hornen och den var inte så imponerande som jag hade föreställt mig att julbocken skulle vara men efter att ha rundat kröken kunde vi se hur den riktiga bocken tornade upp sig högre upp i parken och det lugnade en del, han var värd att se trots allt! Det var lite synd om den stora bocken dock, hans son (?) stod helt fritt och var omgiven av folk medan han själv endast hade en gärdsgård ganska tätt ståendes intill honom vilket fick det att se ut som om han var ett djur på någon uråldrig djurpark, jag tyckte lite synd om honom.
Först nu i efterhand märker jag att han dessutom hade en brandsläckare vid vardera framklöv, det kan inte vara lätt att vara så hotad till livet och inte kunna fly...
Och vi såg vad som kanske var min första snö för den här vintern idag, ungefär vid Uppsala, men det kan ha varit frost också men det kändes lite väl mycket för det.

Ha en trevlig dag,
Hellroar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar