onsdag 2 november 2011

Out of the ordinary

Dagens lukt: Kåda
Dagens låt: Poets of the Fall - Smoke and Mirrors
Dagens vy: Massafabriken påväg från Gävle
(faktastisk och sevärd)

Hej,

idag har varit en spännande dag och då inte bara för körningen utan själva resan till praktiken blev en upplevelse. Idag var det växelfel strax efter Enskede gård på tunnelbanan och efter en snabb gång (eller kanske snarare lite mer åt det springande hållet) upp till tunnelbanan visade det sig att det var osäkert om vi skulle kunna ta oss hela vägen fram till Centralen så vi stod länge på varje station och väntade på ytterligare besked. Tiden gick och jag kände mig lite stressad då jag hade sagt att jag skulle kunna vara inne lite tidigare och ta ut tågorder så jag fick ringa Sau och det löste sig ganska smidigt ändå för att istället för att följa med till Hagalund och hämta upp vårat tåg så fixade han det själv och jag fick gott om tid på mig att ta ut order och sådant på Centralen innan han kom in där.
Ah, nu glömde jag nästan att berätta om lukten också! Och det var alltså ingenting illaluktande det var utan snarare en väldigt annorlunda lukt att känna på en tunnelbana i alla fall. Vid Gullmarsplan steg det på en man som såg ut lite som en skogshuggare och han luktade så också vilket var det roliga, jag tror att faktum var att han tuggade något sorts tuggummi av kåda för lukten var överväldigande, det blev nästan för mycket, men ändå var det lite annorlunda och nästan lite mysigt om man bara hade haft musik i öronen då han tuggade med lite öppen mun, vilket aldrig är en bra sak om du frågar mig.
Själva turen för min del började med rundgång med lok på Centralen men det blev inte utan strul idag för (nu minns jag inte ordet) anordningen som håller koll på att kolslitskenan på strömavtagaren är i bra skick var lite överkänslig och slog ifrån, strömavtagaren åkte inte ner men krångel blev det i alla fall tills vi stängde av den, sedan gick allt fint tills vi satte på den igen, då blev det nödbroms för samma fel igen och vi blev tvungna att stänga av den helt och då gick hela resan fint.
Lite kommentarer på min körning fick jag också när vi kom upp till Gävle: jag är bra på att bromsa ner till stationerna och göra det mjukt men jag borde vara snabbare på att ta mig från stationen, att accelerera när man fått klart. Jag var faktiskt rätt så nöjd med den kommentaren.
Hem skulle vi ha åkt pass men vi fick ta över turen från föraren så att jag kunde få köra lite extra X2 vilket var trevligt men efter en helg och lite loktåg hade jag nästan (eller helt) glömt bort att X2 har elbroms också men det var trevligt när jag insåg det.

Jag har också funderat över vad som är bra med mitt yrkesval och idag kom en slutsats:
När man är klar för dagen så känns det som om man faktiskt har gjort någonting under dagen.
Med det menar jag att när man sitter på ett kontor eller liknande så märks det inte riktigt vad det är du gjort hela dagen, du känner inte av effekten av ditt arbete på något tydligt sätt medan när du sitter och kör så märker du att du kommer fram till, tja, Gävle och sedan är du där ett tag innan du kör tillbaka. Om man inte märker att någonting har hänt under dagen i detta fall så vet jag inte riktigt, då skulle jag nog räkna mig som blind.

Ha det bra,
Hellroar

1 kommentar:

  1. Talesättet "Det är inte målet som är det viktiga, det är själva resan" kanske stämde ganska bra för dig idag då. Roligt att det funkar så bra att köra tågen, det ser så respektingivande ut när de rusar fram...
    Kram

    SvaraRadera