söndag 27 november 2011

Inte mycket kvar och ännu ingen snö

Hejsan!

Alla övernattningar är nu klara vilket innebär att jag sovit på hotell i Borlänge, Ljusdal och Mora. Allt som allt tycker jag att det har varit helt okej men när man tänker att man ska jobba så år ut och år in så blir jag nog tvungen att säga att jag föredrar att vara hemma, det känns som väldigt mycket tid försvinner på ingenting när man har överliggningar och även om vi haft en del kul för oss som en grupp så tror jag inte att det blir lika spännande när man är ensam, kanske att man får lite tid att skriva eller rita då men jag vill nog ändå helst säga "nej tack".
Överliggningen i Mora var på ett väldigt sunkigt hotell men jag skulle nog ändå säga att det var den bästa överliggningen med tanke på att vi kom dit så pass tidigt att det inte kändes värt att gå till rummen direkt, istället spenderade vi tid vid biljardbordet. Jag har aldrig spelat biljard tidigare och Sau var lite ringrostig men Mar hade koll på reglerna så vi delade upp oss (jag som nybörjare med Mar som var lite mer av en avancerad spelare mot Sau som var medel) allt för att få ett ganska jämt spel och visst blev det så; Sau vann första, vi andra och den sista rundan var det krig om vem som skulle få ner åttan men vi vann! Sedan blev det TV tillsammans med Mar när Sau ville sova fast jag tror att vi stannade uppe lite väl sent... Upp på morgonen kom man i alla fall då det inte var så galet tidigt (5:00) och sedan fick vi testa på en riktigt kort snutt i system M!
Saken är den att vid Mora är det ingen linjeblockering vilket innebär att ingen teknik känner av om det står ett tåg på spåret och då går signalerna inte automatiskt till stopp (det gör de som standard) så i M behöver du ett muntligt tillstånd från tågklareraren för att få starta, muntligt eller med en signalstav (även kallad "spade"), och vi fick det på det gammaldags sättet, med signalstaven med andra ord, och det kändes lite roligt med tanke på hur sällsynt det faktiskt är att de används idag.
Det känns konstigt att det redan gått fem veckor och imorgon går vi in på den sjätte och sista veckan innan vi går tillbaka till skolan och den veckan kommer innehålla bland annat Gävle och jag vet att de har rest sin bock nu! Få inga dumma idéer här, allt jag vill är att fånga den på bild. Jag har nämligen aldrig sett den, har aldrig varit i Gävle tidigare heller, men nu kommer jag vara där så varför inte ta chansen att få se den på riktigt?
Jag har även hört rykten om julbak med vänner och sedan adventsfika med vänner i nästa helg så jag tror att veckan kommer bli riktigt trevlig.
En liten undran dock: var är snön? Det är inte så att jag klagar, jag föredrar när snön kommer sent, men det hade nog varit bra att få testa på problemen som snön orsakar innan vi är ensamma i loken... men vi har ju LIAn i februari på oss också.

Stora kramar!
Hellroar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar