måndag 7 november 2011

En trevlig resa

Hejsan!

Idag har varit en riktigt trevlig dag måste jag erkänna, allting gick smidigt och vi var bra i tid. Resan gick idag till Falun och tillbaka (med ett tåg från Borlänge), ner åkte vi dubbeldäckaren och hem blev det ett RC-lok.
Vädret var kanske inte det ultimata men det var trevligt ändå, dagen började som gråmulen och lite trist och på Centralen kopplade vi isär vår x40 från den som skulle till Örebro sedan satt vi där i en timme och tog det lugnt.
Resan ner gick utan anmärkning, ett litet balisfel endast (ett fel med den information som datorn tar emot) men det gällde för motsatt riktning så det var inte så farligt.
Framme i Falun gick vi och åt vid Åhléns, för min del blev det barnmenyn med pannkakor och då det egentligen var en åldersgräns på 12 år för den så var jag nöjd att de tillät mig välja den!
Efter maten bar det av till hotellet där det blev en timmes vila innan vi skulle åka passresa (åka med ett tåg till en annan stad för att där köra ett annat tåg) till Borlänge för att göra i ordning vårat nya tåg där och på stationen i Falun fick jag höra lite kommentarer på min körning av en ombordpersonal, han tyckte att det hade gått mjukt och fint ner och att jag hade bromsat in fint och även att uppstarten var mjuk och bra (det är för övrigt en förbättring från förra kommentaren som sade att jag var lite långsam i uppstarten) så jag var riktigt glad att höra det. Väl framme hann vi in till Tågkompaniet för att dricka en kopp choklad och ta det lite lugnt, sedan var det rundgång med lok som gällde. Rundgång innebär att du kopplar loss loket från vagnarna och drar iväg med det en bit, byter spår och kommer runt vagnarna på andra sidan där du kopplar ihop dem igen för att kunna gå åt andra hållet.
Vändan upp gick också fint och Sau tyckte att han kunde ta det rätt lugnt för att jag hade koll på sakerna och i Sala kom den nya ombordaren fram (en riktigt mysig dam verkade hon vara tyckte jag som bara hann träffa henne en kort stund) och gav oss kaffe respektive choklad vilket var mysigt att få.
Lite sena var vi men det lyckades vi köra ikapp och till Stockholm ankom vi i tid vilket kändes bra, varken sent eller tidigt, och strax innan vi ankom ringde ombordardamen och sade att hon och den som stod i bistron tyckte att jag hade kört väldigt fint upp, det var härligt att höra och jag kände mig riktigt glad och nöjd när jag gick mot tunnelbanan för att ta mig hem men strax innan träffade jag på en man som undrade hur man tog sig till spår 12 och jag kunde endast svara att: "Du går upp här och sen finns det skyltar". Helt plötsligt kände jag att det vore bra att kunna var spåren ligger på Centralen för när man går runt i SJ-uniform så kan det nog vara bra att kunna svara på sådant i alla fall trots att jag bara är elev.
Nu här hemma ska de bli till att äta den äppelpaj som Spike lovat att göra sedan några dagar tillbaka!

Ha det bra och kram!
Hellroar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar