onsdag 26 oktober 2011

Dubbeldäckarn', I love you.

Dagens låt: Elton John - I'm Still Standing

Hejsan!

Natten till idag var nästan omöjlig att sova igenom, den stora anledningen till det var att idag började mina sex veckor som praktikant hos SJ och jag är alltid stressad inför nya saker. Du vet, som att börja skolan igen efter ett längre lov? Det är så mycket att tänka på att man får svårt att sova.
En liten sammanfattning av dagen tänkte jag ge och som helhet kan jag säga att det varit riktigt trevligt och tiden faktiskt flöt förbi vilket jag ser som positivt.
Jag gick upp tidigare än jag gjort på riktigt länge, innan sex, och när jag lämnade huset i min lokförarutstyrsel och stora ryggsäck som får mig att känna mig lite som ett dagisbarn så var det fortfarande mörkt som mitt i natten. Först vid Gullmarsplan började solen färga himlen i röda nyanser. Det hela kändes lite mysigt faktiskt och jag var inte allt för trött, troligen var jag allt för borta på adrenalin vid det laget för att känna av sömnbristen men väl inne hos SJ träffade jag min handledare Sau och min åkkompis Mar och i lugn och ro gick vi igenom lokalerna, tog ut tågorder och gick ner och åkte iväg mot Gävle med vår X40 (vilket är dubbeldäckaren) och efter Uppsala fick jag ta över spakarna och därmed ta min premiärtur med ett tåg och det bästa med det hela: det var inte alls så läskigt som jag hade föreställt mig! Jag hade förväntat mig att jag skulle vara stressad och att det skulle vara massor av saker att tänka på som nybörjare men Sau tog det lugnt och förklarade allt som var oklart och sade till när man borde bromsa, vilken hastighet man borde hålla och hur man skulle göra en snygg inbromsning (men det lyckades jag inte med först, vill jag lova).
Gävle var litet (tror jag) men hade en riktigt fin kyrka och en hel del andra trevliga byggnader som vi han passera under vår gång till hotellet (!) och det är väl lite coolt är det inte? För vår ungefär två timmar långa rast i Gävle hade vi tillgång till ett varsitt hotellrum så jag fick min matlåda värmd och åt sedan på rummet och passade på att vila lite innan vi skulle åka hem igen.
På hemfärden körde Mar den sträcka jag kört upp och jag den han tog så här blev det Uppsala till Stockholm central vilket gick bra men något inom mig var ändå stressat. Jag tror att det hela berodde på att jag tänkte på vad alla brukar säga om att köra i Stockholm: det är mycket trafik och mycket att tänka på, men det här var ju ett tåg så det gick helt okej.
Sist av allt blev det en taxiresa ut till Hagalund för att hämta en X2:a (X2000) och köra upp den till centralen där en annan förare skulle köra den vidare till Uddevalla.
X2 är riktigt snygg inuti om du frågar mig (fast inget äger än så länge dubbeldäckarna med sina "touchdörrar") och den hade det viktigaste ett tåg kan ha: kokplatta och radio! Sen var den väldigt varm i förarhytten men vad gör det egentligen? Hellre varmt än kallt, fast det kan nog vara svettigt på somrarna.
Mar körde X2:an upp till centralen och här var det inte bara elbromsen som gällde då den inte var lika effektiv som på X40 men Mar hanterade den väl och såg åtminstone väldigt rutinerad ut.
Det var nog faktiskt allt jag hade att säga om det, jag hoppas att jag sover bättre i natt.

Håll tummarna!
Hellroar

1 kommentar: