tisdag 18 oktober 2011

Gruvarbetare, vad är det?

Hejsan!

Du kanske skrattar lite åt mig nu när jag säger det här men jag har aldrig reflekterat över att man kan jobba inom gruvdrift, visst förstår jag att det finns folk som arbetar i gruvorna men jag har aldrig riktigt reflekterat över att det är något man kan utbilda sig till! Faktum är att vi har pratat en hel del om malmtågen i Kiruna under utbildningen, hur man kör tunga och långa godståg med järnmalm därifrån, men mer än så har aldrig gått in men nu har det äntligen gjort det kan man nog säga.
Så här är det, idag zappade jag förbi ett program på Discovery som jag fastnade vid "Coal" hette det och handlade om gruvarbetare i kolgruvor (såklart) i USA och jag blev faschinerad, folk går omkring nere i gruvgångarna i mörkret, kör sina maskiner och allmänt gör sitt jobb med risk för sina liv.
Jag förstår att man inte bör vara mörkrädd eller klaustrofobisk om man ska ta ett sådant jobb... Men verkar det inte lite häftigt ändå?
Arbetsförmedlingens hemsida hjälpte mig kolla upp yrket lite närmare och jag kom fram till att lönen är, som standard, 24-26.000 kr och att du utbildar dig i själva gruvan som vill ha dig; den utbildningen tar tre månader och du går med en handledare som lär dig din roll (som bland annat kan vara: borrare, sprängare, bultare, skrotare och maskinförare) och under denna tid är du nästan fullbetald.
Du jobbar för det mesta ensam men bör inte vara rädd för att fråga om hjälp om det är något som du är osäker på, säkerheten kommer först, och du träffar på dina arbetskolleger på raster och vid lunch då dessa ofta hålls tillsammans i gruvan. Precis, du äter din lunch kanske en kilometer under jord!
Lite coolt måste jag erkänna att jag tycker att detta yrke är, läskigt men coolt, och jag ser upp till de som arbetar inom detta!
Min stora undran är: Jag har läst Metro flera dagar i rad nu och kollat deras listor med "jobb där du behövs" och där finns endast sjuksköterskor, IT-tekniker m.m. så hur kommer det sig att dessa yrken aldrig tas upp? Lokförare är aldrig med heller men båda branscherna behöver folk. Är detta för att yrkena inte är "typiska jobb", det som folk tänker på när de funderar: "Vad vill jag göra i framtiden?" och är inte det så för att ingen någonsin informerar att det finns en möjlighet att bli något inom dessa områden?
Vad vill du bli när du blir stor? Vet du ens vad man kan bli?
Jag är fundersam men glad att jag fick den "snilleblixten" som jag fick och insåg att man kunde bli lokförare.

Kramar,
Hellroar

2 kommentarer:

  1. Du är så klok! Detta borde andra också fundera på, kanske mest de med utbildning till tex. studievägledare...
    Spännande tanke att även dessa yrken kommer ut i det kända lite!
    Kram och lycka till med fortsatta studier.

    SvaraRadera
  2. Precis! Det finns ju så många fler möjligheter än vad man först kan ana!

    SvaraRadera