måndag 17 oktober 2011

Postprovstress

Dagens fråga: Kommer ingången till skolan någonsin sluta lukta gamla sopor?
Dagens känsla: Kyla (på grund av vädret)

Hejsan!

Som du kanske vet har vi i klassen varit iväg till Tomteboda och testat på att bromsprova och koppla vagnar i Green Cargos regi men jag har inte direkt haft någon lust att skriva om den upplevelsen och det beror nog mest av allt på att det inte gick direkt bra om jag får säga det själv.
Det som jag fått bevisat för mig är att jag är svag i armarna, men det borde jag ju redan vetat, för saken är den att vagnarna i ett fordonssätt är sammankopplade med vad du skulle kunna kalla en stor kedja som kallas "koppel" och den klumpen av metall väger något under 40 kilo och ska lyftas på plats för hand. Platsen den ska till är en krok som i mitt fall (då jag är rätt kort) sitter så att armarna måste passera den magiska gränsen, 90 gradersvinkeln, och det var där misslyckandet kom in i bilden. Det gick verkligen inte att lyfta kopplet, varken från sin påkopplade plats eller upp till den, jag försökte allt vad jag kunde. Ska jag vara ärlig så tog jag i så att jag lät till och med men till ingen nytta.
Jag undrar om det är tillåtet att ta axeln till hjälp och på så sätt trycka upp kopplet med kraften från hela kroppen? Jag tror inte det men det vore bra.
Det känns lite skamligt att vara den enda i klassen att inte lyckas med att koppla ihop sättet men vad kan jag egentligen göra åt saken? Går det inte så går det inte, jag gjorde mitt bästa trots allt och det är allt jag har... Men besviken på sig själv kan man ändå vara, eller?
Dagen i övrigt på Tomteboda var spännande och uppfriskande, det är alltid härligt att få komma ut och testa på saker i verkligheten när man pratat om dem i skolbänken, man får en helt annan förståelse för hur det fungerar då. Sedan kan jag absolut inte klaga på hur vädret behandlade oss, större delen av tiden var det skinande sol men med en nypa frisk kyla som varvades med lite småregn för att sedan avslutas i sol igen. Jag tror faktiskt jag hade gråtit lite om det hade regnat hela dagen...

Det tidigare provet fick vi tillbaka idag också, det om signaler, växling och ATC, men det vet jag inte om du minns för det var knappt så att jag mindes det, ärligt talat! Plötsligt stod vår lärare där med bunten och när mitt prov lades ner på bänken framför mig kände jag hur det faktiskt knöt sig i magen för ett kort ögonblick, jag var stressad, orolig för hur resultatet skulle se ut. Både jag och Lo hade rättat proven för oss själva när vår lärare visade de rätta svaren på tavlan och kommit fram till att våra utsikter inte såg allt för lysande ut och jag var beredd på minst en del med IG på men när jag vände pappret kunde jag lugna mig för G var markerat som resultat på alla delar (först senare insåg jag att mina poäng även räckte för ett VG)!

På torsdag kommer sedan nästa prov som då självklart har tema broms men om jag ska vara ärlig så är jag faktiskt inte direkt jätteorolig, jag är nästan lugn, men det är inte alltid ett bra tecken så jag tänker fortsätta nöta in de delar som inte sitter ordentligt och hoppas på mindre postprovstress den här gången!

Önska mig lycka till!
Hellroar

1 kommentar: